Æg og ernæring

Æg har god ernæringsmæssig værdi, eftersom æg har et højt indhold af protein og indeholder alle vitaminer og mineraler på nær C-vitamin.
 
Omega-3 og omega-6 fedtsyrer
Æg indeholder omega-3 og omega-6 fedtsyrer. De to fedtsyrer er umættede, hvilket i daglig tale kaldes "det gode fedt". Omega-3 og omega-6 er vigtige for at have et optimalt fedtsyreskifte i blodet i modsætningen til de mættede fedtsyrer.
 
Protein
Æg har et højt indhold af protein - 12,3 g pr. 100 g. Protein er vigtigt, da det bidrager til at øge og vedligeholde muskelmasse. Ligeledes bidrager protein til at vedligeholde normale knogler 
 
Selen
Æg indeholder selen, som har en stor fysisk indflydelse på kroppen. Eksempelvis bidrager selen til at vedligeholde normalt hår og negle og en normal skjoldbruskkirtelfunktion. Ligeledes bidrager selen til, at immunforsvaret kan fungere normalt. 
 
A-vitamin 
A-vitamin bidrager blandt andet til at bevare normalt syn, vedligeholdelse af immumforsvarets normale funktion og til at bevare en normal hud. 
 
B-vitamin
Æg indeholder B-vitamin, herunder B2 og B12. Disse vitaminer har mange funktioner - både fysiske og mentale. Eksempelvis bidrager B2 - bedre kendt som riboflavin - til nervesystemets normale funktion og vedligeholdelse af normale røde blodlegemer, samt bidrager til at mindske træthed og udmattelse. 
 
B12 er den eneste af B-vitaminerne, som kun er optagelig igennem animalske fødevarer. Vitamin B12 bidrager til et normalt energistofskifte, nervesystemets normale funktion og normal omsætning af homocystein. Ligeledes hjælper vitamin B12 til normal psykologisk funktion, vedligeholdelse af immunforsvarets normale funktion og spiller en rolle i celledelingsprocessen. 
 
D-vitamin 
D-vitamin hjælper med at vedligeholde normale knogler og bidrager til, at immunforsvaret kan fungere normalt.
D-vitamin optages primært via solen. Det kan være en udfordring for kroppen at optage nok D-vitamin, hvis man arbejder indendøre, generelt opholder sig mest i skyggen, hvor der er meget lidt sol. Heldigvis indeholder forskellige fødevarer D-vitamin, hvorved kan få sit optimale daglige indtag af D-vitamin. 
 
E-vitamin
Æg indeholder E-vitamin, som bidrager til at beskytte cellerne mod oxidativ stress. Det betyder, at E-vitamin er en vigtig antioxidant, som er med til at beskytte kroppen imod skadelige substanser, der kan påvirke ens DNA med mere. 

Hvad er protein?

Protein er kroppens 'byggesten', som blandt andet bidrager til vedligeholdelse af normale knogler. Et protein består af aminosyrer. Nogle aminosyrer danner kroppen selv, mens andre skal komme gennem det, du spiser.  Ud af et repertoire på 20 aminosyrer genereres ni af dem ikke i kroppen, men skal derimod indtages gennem kosten. Disse aminosyrer kaldes derfor essentielle

Tre af de essentielle animosyrer hedder Isoleucin, Leucin og Valin. De er såkaldte forgrenede aminosyrer eller "BCAA" (branched chain amino acids).

Det er vigtigt at indtage protein hele dagen
Protein bør indtages regelmæssigt i løbet af dagen. Hver 3. time kan kroppen optage og anvende op til 24 g protein. 

Billede
Billede

Kolesterol i æg

Kolesterol er et fedtstof, der indgår i alle kroppens celler. Kroppen danner selv kolesterol, der transporteres rundt i kroppen med blodet. Der er 3 former for kolesterol: Triglycerid, LDL-kolesterol og HDL-kolesterol. 
 
Æggeblommen indeholder kolesterol og derfor kan æg have negativ indvirkninger på nogle personer. For meget kolesterol i blodet øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Det har vist sig, at æg kan ændre balancen mellem det 'dårlige' kolesterol (LDL-kolesterol) og det 'gode' kolesterol (HDL-kolesterol). 
 
Miljø- og Fødevareministeriet beskriver forholdet mellem æg og kolesterol således: "Det er meget forskelligt fra person til person, hvor god kroppen er til at regulere blodets indhold af kolesterol. Nogle mennesker kan spise 10 æg om ugen, uden det kan ses på blodets kolesterolindhold. Hos andre øges blodets indhold af kolesterol allerede efter fire æg om ugen. Hvis du har forhøjet kolesterol eller skal sænke dit kolesterol, er det fornuftigt ikke at spise mere end tre til fire æg om ugen." 


*Kilde: Alt om kost, Miljø- og Fødevareministeriet: 
https://altomkost.dk/fakta/mad-og-drikke/foedevarer/aeg/